Kuvaus: Liikemies Harold Pelham (Sir Roger Moore) joutuu kotimatkallaan pahanlaatuiseen auto-onnettomuuteen. Mies kiikutetaan kiireen vilkkaa lasarettiin, jossa hänet todetaan hetkellisesti kuolleeksi. Pelham palaa kuitenkin rajan takaa takaisin ihmisten ilmoille, toipuen vammoistaan täysin. Jokin tuntuu silti olevan pielessä ja pahasti. Ystävänsä ja työtoverinsa nimittäin väittävät nähneensä Pelhamin paikoissa, joissa hän ei itse muista vierailleensa. Tehden asioita, joita hän ei muista tehneensä. Pelham on syystäkin hämillään ja hän ryhtyy tonkimaan mystistä mysteeriä pintaa syvemmältä. Hiljalleen Harodille selkenee, että hänen sairauslomansa aikana paha ja kunnianhimoinen kaksoisolento on ottanut tehtäväkseen terrorisoida miestä niin talossa kuin puutarhassakin. Doppelgänger on muuttanut hänen bisnessuunnitelmiaan ja sotkenut avioliittonsakin käymällä naisissa vierahissa. Tästä saa alkunsa ilkeän kaksoiskappaleen henkeäsalpaava ajojahti, joka ajaa originaalin Pelhamin lähes hulluuden partaalle...
Tuomio: Intensiivinen ja katsojansa mielenkiinnon alusta loppuun taidokkaasti ylläpitävä psykologinen trilleri, jossa Sir Roger Moore tekee ehdottomasti elokuvallisen uransa tasokkaimman pääosasuorituksen. Mies itse pitääkin tätä leffaa parhaimpanaan pelkästään jo siksi, että sen nerokkaasti kirjoitettu käsikirjoitus antoi hänelle vihdoinkin luvan päästä näyttämään mistä hänet on näyttelijänä tehty. Moore käykin elokuvan aikana lävitse koko tunteiden kirjon sellaisella vimmalla, ettei moista ole kuuna sen jälkeen nähty. Ainakaan Sir Rogerin tulkitsemana.
Sivuhahmoista edukseen puolestaan erottuu veteraaninäyttelijä Freddie Jonesin esittämä psykiatri, joka lyhyehköstä ruutuajastaan huolimatta onnistuu olemaan äärimmäisen mieleenpainuva hahmo kaikessa omalaatuisuudessaan. Muukin kaarti hoitaa esiintymisensä mukiinmenevästi, vaikka jossain määrin jäävätkin taustalle ruikuttamaan. Leffa pitää sisällään pätevän näyttelemistyön lisäksi muutaman näyttävän visuaalisen kikan, jotka vahvistavat mukavasti tuotoksen muutoinkin ahdistavan paranoidista tunnelmaa. Pohjautuu Anthony Armstrongin kirjoittamaan lyhyt tarinaan The Case of Mr. Pelham. Jäi ohjaajansa Basil Deardenin viimeiseksi ohjaustyöksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti olis kiva...